Kategoriat
Innovaatio-ohjelma

Innovaatioiden peliala

Voimakkaasti kasvanut peliala on nykyisin yksi Suomen innovatiivisimmista ja vientipainoitteisimmista sektoreista. Peliviennin arvo on jo yli 2 miljardia euroa vuosittain, 98% alan liikevaihdosta.

Peliteollisuus on myös verrattain ekologista ja sopii hyvin yhteen myös yleistyvän etätyön kanssa. Pelejä voidaan kehittää missä päin Suomea tahansa paikkariippumattomasti. (vaikka kiistatta klusterietuja monilla kaupungeilla edelleen onkin).

Suomalainen pelialan yhdistys Neogames on julkaissut politiikkasuositukset (pdf), joiden avulla tätä suotuisaa kehitystä voidaan jatkaa myös tulevaisuudessa. Kolme keskeistä keinoa ovat:

  • Parhaiden osaajien houkuttelu
  • Tehokkaat kansalliset tukijärjestelmät
  • Huipputason järjestelmä kansainvälistymiselle

Erityinen vahvuusalue Suomessa ovat olleet mobiilipelit, ehkä osaltaan johtuen vahvasta osaamisesta ja edelläkävijyydestä mobiiliteknologiassa laajemminkin.

Tulevaisuuden trendejä tulevat madollisesti olemaan erilaiset puettavat käyttöliittymät, nopeiden verkkoyhteyksien mahdollistamat, entistä realistisemmat VR/AR-ympäristöt ja tekoälyn generoimat pelimaailmat.

Yhdellä pelialan osa-alueella Suomi on jäänyt innovatiivusuudessa ja ekosysteemin kehittyneisyydessä naapurimaa Ruotsin varjoon. Online rahapeleissä eli ns. iGaming-sektorilla Ruotsista on kasvanut yksi maailman johtavista maista.

Kasvuyrityksiin kuuluu netin vedonlyöntisivustoja ja kasinoita ylläpitäviä yhtiöitä (Betsson, LeoVegas), pelistudioita (NetEnt, Yggdrasil) ja fintech eli maksutapojen kehittäjiä kuten Trustly.

Suomessakin on esitetty toiveita että Veikkaus voisi viedä osaamistaan ulkomaille ja uusi rahapelilainsäädäntö ehkä sen mahdollistaa. Tosiasiallisesti saattaa olla että monopoliympäristössä se on jo EU-säännösten vuoksi hankalaa.

Tämä on myös hyvä esimerkki siitä mikä vaikutus innovaatiot mahdollistavalla lainsäädännöllä on kasvun luomisessa.